Tidsbruk på denne modulen:
120 minutter (husk pauser)
Knappskog skule i Fjell kommune er en foregangsskole i Norge når det gjelder bruk av teknologi i skolen. De kaller sitt prosjekt digg læring. Dere vil helt sikkert nikke annerkjennende til mye av det som presenteres av Ingvild Vikingsen Skogestad, og noe vil være nytt. Videoen er fra et innlegg hun hadde på Nkul i 2019. Deler av videoen har dårlig lyd, men dere vil skjønne poenget kun ved å se bildene i de periodene.
Det er mange gode poenger der, men det er spesielt delen om baklengs planlegging som er interessant. Med de nye læremidlene som kommer, er det ikke sikkert tradisjonelle lærebøker som går fra a til å blir laget. Det kommer også et krav til å tenke tverrfaglig og vi har de overordnede temaene.
Bakvendt planlegging er en gammel metode der man fokuserer på målet, før man kikker på hvordan elevene skal jobbe og dokumentere sin læring, før man til slutt planlegger innholdet.
Dersom bakvendt planlegging er en metode du ønsker å bruke systematisk, krever det nok enda mer arbeid. Se på dette som en kort introduksjon som skal ende i at lærerne på trinn eller team skal lage og dele gode ideer.
Se videoen over i fellesskap. Ta gjerne notater. Google Keep er et verktøy som er laget for å ta raske notater.
Studere skjemaet over som heter "Baklengs planlegging"
På trinn/ team:
Planlegg en reell aktiviteter på trinn/ team for den kommende perioden. Bruk inspirasjon fra dagens filmer. Prøv å bruke bakvendt planlegging. Siden denne økta handler om teknologi i skolen, er det et mål i seg selv å se muligheter der. Men det er selvsagt ikke noe krav. Vi er tydelige på at analoge metoder kan være bedre.
Mange skoler jobber allerede med tverrfaglige temaer og periodeplaner. Tilpass denne økten med baklengs planlegging til metodene dere er kjent med så dette blir mest mulig nyttig.
Dersom der er for tidlig å tenke temaer og perioder, så kan dere bruke et enkelt mål i et enkelt fag. Det vi gjør er som dere ser svært likt det vi gjorde i fjor når vi jobbet med SAMR-modellen. Hvordan bruker vi teknologien til å underbygge læring.
D-pedagogene har jobbet med dette på sin planlegging i april, og vil kunne bidra.
Del det dere gjør i Disken "Økt læring med digitale verktøy". Dette er beskrevet mer på neste side.