Det har vært samling for Larvikskolen i regi av Mobbeombudet, Kaja Vintervold Asmyhr. Klikk her for å se presentasjonen om barnekonvensjonen og kapittel 9a.
Udir hadde i uke 39 et webinar der hybrid læring avr tema. Møtet ble ikke spilt inn, men presentasjonene fra møtet er delt ut. De ligger under:
[Presentasjon fra Humanistskolen]
[Presetnasjon fra Stavanger kommune]
[Presentasjon fra Tastarustå skole/ Truls Clausen Waage]
I mars hadde vi en forelesning for foreldre i Sliperiet. Over 400 møtte opp og det var fullt hus. Elise Landa, Kaja Asmyr og Lilian Martinez holdt engasjerende innlegg.
Forelesningen er filmet. Alle skolene bruker denne forelesningne for sine ansatte.
Livsmestring for alle med PP- rådgiver Kari Marie Kobro var tema på samlingen vår 16.10. Opplevde at innholdet var nyttig og det var 80 fagarbeidere og assistenter som var meldt på.
Minner også om veilederen for et godt skolemiljø og utfordrende atferd, ID 10757 som inneholder noen gode verktøy som bør tas i bruk:
Her er filer fra workshop i Micro:bit i september
Lenker, unngå den fallende ballen, reaksjonsspill, stein-saks-papir, gangespill, blinkende hjerte.
Presentasjonen er delt i 8 deler, naturlig etter pauser. Foredragsholder ønsker ikke at dette deles utenfor vår organisasjon. Det krever derfor pålogging på Larvikskolen for å kunne sees.
Ved skolestart 2019/ 20 deltok 33 nyansatte lærere på onboarding i to dager. En halv dag foregikk på Langestrand skole og det dreide seg om klasseledelse.
Her finner dere presentasjonen til Anne-Elisabeth Utklev som hadde seansen om klasseledelse.
Ved skolestart 2019/ 20 gjennomføres workshop på skolene på en halv dag med fokus på teknologi i fagfornyelsen.
Vi minner også om at alle lærerne gjennomfører ståstedsanalyse i løpet av uke 33.
Ved skolestart 2019/ 20 gjennomføres workshop på skolene på en halv dag med fokus på skolemoljø.
12.8: Lesing
Foredrag og øvelser fra Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Inga Kjerstin Birkedal og Unni Synnøve Fuglestad
Lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing i nye læreplaner og fagfornyelsen
Målet med god leseplanlegging er at elevene skal forstå hvorfor de skal lese en tekst, og hva de skal bruke lesingen til. Leseplanleggeren gir en rød tråd fra målene i læreplanen til aktivitetene i timene.
Gruppearbeidet praksisfortellinger
Folderen Leseplanleggeren deles ut til alle deltagere
Noen eksemplarer av Boken "God leseplanlegging" deles ut til rektorer til bruk på skolen
11. og 12. august gjennomførte vi Workshop i STL+. Kursholdere var:
De hadde hvert sitt opplegg og hver sin presentasjon. Klikk på navnene for å se den. Her er også en generell presentasjon om Intowords.
Larvikskolen lanserte ny leseplan for 5.-7. trinn 14 juni. Økt kvalitet i lese- og skriveopplæringen er et satsningsområde for Larvikskolen. Den nye leseplanen skal sikre en helhetlig og systematisk leseopplæring for elevene våre.
Klikk her for presentasjon fra lanseringen
TQM:
Nye læreplaner i Larvikskolen 2020. Skolene i Larvik kommune forbereder seg nå for å ta i bruk nye læreplaner. Vi har laget en egen side der vi presenterer planer og aktiviteter som gjelder skoler, skoleledelse og lærerne. Her er ressurser og informasjon om overordnet del, dybdelæring, tverrfaglige tema og fagfornyelsen.
Vandrende skoleledelse (learning walks) er en metodikk som er utviklet av Dr Beverley Freedman (Ontario Institute for Studies in Education), og har med suksess vært i bruk som felles metode ved skolene i Ontario, Canada i flere år. Vi har laget en egen side der vi presenterer viktig og nyttig informasjon.
Før skolestart 2018/ 19 gjennomføres workshop på skolene i SAMR-modellen.
Kari Marie Kobro holdt 10. januar foredraget "Hvordan kan den ordinære tilpassa opplæringa romme de fleste barn og unge med behov" på en samarbeidssamling mellom PPT og skole. Dette foredraget er nå tilgjengelig for alle s om ønsker å se det.
I januar 2018 lanserte man i Larvikskolen ny leseplan. Denne ble presentert under en fagsamling i Sliperiet. Denne presentasjonen er nå tilgjengelig for alle lærere og andre interesserte i Larvik