Med ny læreplan, kommer et mye tydeligere fokus på teknologi i skolen. I Larvik har vi hatt dette fokuset i flere år, og vi er godt rustet. For et år siden var det SAMR modellen vi jobbet med på planleggingsdagen. Vi jobbet med hvordan vi kunne finne aktiviteter der vi virkelig utnyttet teknologien. Veldig ofte bruker vi den til trivielle ting som å skrive og lese, men målet da var å finne aktiviteter som ikke kunne utføres dersom man ikke hadde nettbrett.
I år er det to ting som er i fokus
Algoritmisk tenkning
Bakvendt planlegging
Når det gjelder det første, er det programmering som er i fokus. UDIR mener det bør ha en tydelig plass i flere fag på alle trinn. Dette er naturlgivis knyttet til naturfag og matematikk, men de foreløpige fagplanene i Musikk og Kunst, håndverk/ Duodji har det en plass. Algoritmisk tenkning er mer en programmering og enda flere fag bør bruke tid på dette. Mulighet for tverrfaglighet er stor.
Når det gjelder bakvendt planlegging, introduseres dette med en film fra Knappskog i Fjell kommune. Mange av dere kommer til å nikke anerkjennende at det dere hører på filmen, fordi dere driver sånn som de forteller. Det er bra. Alle vil få nye tips. Et lite kapittel i filmen handler om omvendt undervisning, og det er det som blir fokus når dere etterpå skal jobbe på trinn/ team med konkrete oppgaver knyttet til planlegging av 2019/ 2020.
Forstå hva algoritmisk tenkning er.
I fellesskap med de andre lærerne lage en oversikt over hvordan dere jobber med algoritmisk tenkning neste skoleår.
Forstå hva omvendt planlegging er.
Konkret planlegge en økt/ periode/ time sammen med trinn/ team der dere er tverrfaglige og selvsagt i stor grad bruker teknologien når dere planlegger innholdet og formen.
Dele ideer og opplegg med de andre på skolen og i en egen delt mappe som alle lærere har tilgang til.
(D-pedagog/ leder kan klikke er for å få veiledning)
Se velkomstfilm med Tuva
Se introduksjonsfilme med Jørn
Sett deg inn i mål for dagen og introduksjonsteksten på denne siden