Tidsbruk på denne modulen:
45 minutter
Algoritmisk tenkning er altså noe vi vil at elevene skal lære. Det dreier seg om å bryte ned komplekse problemer til mindre, enklere utfordringer. Å lage modeller, trinnvise oppskrifter og kontinuerlige evalueringer er ting som går igjen. Det kan altså oversettes som en problemløsningsmetode. Man jobber fra det enkle til det mer komplekse. Dette er metoder vi har jobbet med i skolene i f eks matematikk og kunst/ håndverk i mange år, det nye nå er mulighet til å bruke teknologi.
En form for algoritmisk tenkning som vi har brukt en del tid på på mange skoler, er programmering eller koding.
Vi har ønsket å ha fokus på programmering de siste årene. Noen skoler har hatt jevnlige aktiviteter og andre ikke brukt tid på det. Aktiviteter som man kan ha hatt i skolen er:
Kodetimen
Koding som valgfag
Bruk av apper og websider som Playground, Scratch, Lego
Opplæring i Micro:bit
I 2018 fikk vi 282 000 kr til utstyr til programmering. Alle skolene får Micro:bit og alle ungdomsskolene har fått Lego Wedo. Det er meningen at opplæringen i Lego Wedo skal føre til at elevene på ungdomsskolene blir så gode at de kan ha opplegg på tilhørende barneskolen. Dette bør planlegges. I ukene før høstferien blir det workshops i både Lego Wedo og Micro:bit.
I 2019 fikk vi 250 000 kr og de pengene skal brukes på Sphero.
Se videoen over. Ta nødvendige notater underveis.
Individuelt:
D-pedagogene lager en Padlet eller deler ut gule lapper. Tenk gjennom hvordan du kan legge opp til at elevene du skal undervise, kan trene seg på algoritmisk tenkning. Del tanker på padlet eller vegg. Dersom det er vanskelig å tenke på algoritmisk tenking i dine fag, kan du tenke på om programmering kan være en del av faget i en periode. Det er jo som sagt en form for algoritmisk tenking.
I trinn/ team/ andre egnede grupper:
Skolen lager et enkelt, felles dokument som viser hvordan man systematisk kan jobbe med algoritmisk tenkning neste skoleår. Dokumentet legger dere i vår delte disk "Økt læring med digitale verktøy". I disken er det en mappe som heter "2019 Teknologi og fagfornyelse" og under der ligger en mappe med skolens navn. Dokumentet bør inneholde aktiviteter på alle trinn satt inn i et enkelt system/ matrise. Et forslag til en enkel matrise, ligger her.
Husk dette dokumentet når dere seinere planlegger perioder/ innhold/ tverrfaglige opplegg.