Tidsbruk på denne modulen:
30 minutter
SAMR-modellen er utviklet av Ruben Puentedura og søker å forklare hvordan teknologi kan innvirke på undervisning, oppgavetyper og arbeidsmåter for å gi økt læring.
På denne siden finner dere video, tekst og eksempler som viser hva SAMR er. Dere ser jobber sammen med de andre på arbeidsplassen.
Kim Andre, Ida og Mathilde på Hedrum U (Fagerli) har fått i oppgave å forklare hva SAMR er. Se denne filmen i plenum.
Filmen er også et metaeksempel på metoden.
What is the SAMR model, and what does it look like on schools?
Lenker videre:
SAMR på Digital didaktikk
SAMR (Engelsk kilde)
8 eksempler på SAMR (Engelsk kilde)
Husker du forresten Blooms taksonomi?
Blooms taksonomi er et klassifiseringssystem for ulike læremål som ble formulert i 1956. Taksonomien har 6 hierarkisk ordnede klasser og har mange likheter med SAMR.
Se under og få en liten oppdatering.
Kunnskap – Å kunne gjengi innlært stoff.
Forståelse – Å kunne sammenfatte og gjengi kunnskap med egne ord.
Anvendelse – Å kunne bruke kunnskap og forståelse i konkrete situasjoner.
Analyse – Å kunne se sammenhenger.
Syntese – Å kunne trekke egne slutninger, utlede abstrakte relasjoner.
Vurdering – Å kunne bedømme noe ut fra forskjellige kriterier.
Bildet under sammenlikner SAMR-modellen med Blooms taksonomi:
Oppgave:
Se begge videoene over sammen med dine kollegaer.
Individuelt arbeid: Kikk på lenkene over, kikk på filene over, kikk gjerne på videoene på nytt. Målet er at du skal forstå SAMR - modellen.
Forstår du modellen nå? Prøv å bruke det du har lært. Lag noe enkelt på iPad som forklarer/ presenterer modellen. Bruk en valgfri app (tekst, film, bilder, animasjon). Bruk maks 10 minutter.
Forklar modellen for en eller flere kollegaer, eller spill av det du har laget.
Ekstra: Ser du noen likheter mellom SAMR og Blooms taksonomi?