Velkommen tilbake etter ferien. Et trygt og godt læringsmiljø for alle elever i Larvikskolen er et av temaene på planleggingsdagene deres nå i august. Elevenes relasjoner til hverandre er et viktig element i læringsmiljøet og dette skal være hovedfokus i denne leksjonen. I tillegg skal vi dele noen erfaringer fra § 9A-saker hos fylkesmannen med dere. Dere skal jobbe med tiltak i punkt 4.4 i handlingsplanen.
Snart skal dere skal se en film fra Læringsmiljøsenteret som handler om hvordan du som lærer kan gjøre for å legge til rette for gode relasjoner mellom elevene i klassen din. Når du har sett filmen skal den enkelte lærer lage et undervisningsopplegg på tema og som kan brukes i den enkelte klasse. Det skal deles med kolleger.
Mål for økta
Lærerne skal bidra til å sikre at elevene har et godt skolemiljø.
Handlingsplanen for et godt skolemiljø skal være kjent og skolens aktiviter der skal være ivaretatt (pkt 4.4)
Den enkelte lærer skal få kompetanse om hvordan han kan gjøre for å legge til rette for gode relasjoner mellom elever og dermed forebygge mobbing jmf Handlingsplanen for et for et godt skolemiljø.
Lærerens mulighet til å påvirke elev-elev.relasjoner:
Oppgaver (45 + 45 minutter)
Se videoen over.
Reflektere over følgende spørsmål. Bruk IGP (Individuell - gruppe - plenum) (45 min):
Vi har en plikt til å se spesielt sårbare elever. Alle skal ha et trygt skolemiljø. Hvordan løser dere dette på deres skole?
Skoler har ofte røde soner. Det er soner der de voksne ikke er og elevene opplever usikkerhet. Hvor er de røde sonene på deres skole?
Fylkesmannen har også registrert at det er vanskelig å være tett på i friminutt. Problemet er spesielt når det er fravær. Hvordan organiseres inspeksjon på deres skole ved fravær?
Finn "Handlingsplan for godt skolemiljø i Larvikskolen" (TQM: 5134). I punkt 4.4 finner dere Skolenes aktiviteter for å sikre elevens rett til et godt skolemiljø. Planlegg så din skole gjennomfører aktivitetene. (45 min)